Informacja o zakupie urządzeń w roku 2009 przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabołyszących w Lublińcu
w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” dofinansowanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” umożliwiło kompleksowe wyposażenie w roku szkolnym 2009/2010 klasopracowni technologii żywienia (nr 1.8) w indywidualne urządzenia akustyczne wspomagające słyszenie oraz specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie.
System FM klasowy obejmujący:
- nadajnik – 1 sztuka,
- odbiornik – 16 sztuk.
Są to urządzenia wspomagające słyszenie, działające na FM, będącymi indywidualnymi urządzeniami akustycznymi wzmacniającymi dźwięki zwiększają percepcję słuchową uczniów niedosłyszących, umożliwiając im tym samym prawidłowy udział w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Specjalistyczny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie, poszczególne elementy służące jego uzasadnionej rozbudowie, wpółpracujące ze sobą, obejmujące:
- tablicę interaktywną z oprogramowaniem,
- projektor multimedialny,
- podstawę do tablicy interaktywnej,
- kserokopiarkę.
Tablica Interaktywna SMART Board 680 wraz z projektorem i kserokopiarką, stanowiąc jedną całość pozwalają na:
- wykorzystanie tablicy jako tradycyjnej tablicy suchościeralnej, ekranów projekcyjnych, tablicy samokopiującej oraz tablicy interaktywnej,
- wszechstronną obsługę tablicy za pomocą klawiszy funkcyjnych,
- możliwość prezentacji dowolnego obrazu cyfrowego,
- pisanie na tablicy atramentem cyfrowym na aplikacjach, stronach sieciowych i materiałach wideo,
- zapisanie swojej pracy w oprogramowaniu SMART Board jako zrzut z ekranu, modyfikowanie i wartościowanie jej,
- wydrukownie i powielanie materiałów dydaktycznych,
- dodanie przyszłych aktualizacji osprzętowych, takich jak przycisk sterowania projektorem.
Celem podjętych działań na rzecz pozyskanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Pitagoras 2007 – program pomocy osobom z uszkodzeniem słuchu” było:
- unowocześnienie procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,
- podniesienie atrakcyjność, jakość i efektywności procesu nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących,
- wyrównanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów z dysfunkcją słuchu kształcących się w zawodach technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz, którzy w trakcie procesu kształcenia znajdują się w gorszych warunkach niż słyszący, jeśli chodzi o poznanie zewnętrznego świata i przygotowanie do życia społecznego, w tym do wykonywania zawodów w których się kształcą,
- zwiększenie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych słuchowo w osiągnięciu pozytywnych wyników z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zarówno w części praktycznej, jak i teoretycznej,
- wspomożenie niesłyszących i niedosłyszących absolwentów PSZS w sprostaniu w przyszłości wymaganiom i konkurencji na rynku pracy w dorosłym życiu.
Realizacja przedsięwzięcia przyniesie efekty dla:
a) uczniów:
- zwiększy ich percepcję słuchową, umożliwiając tym samym prawidłowy, aktywny udział uczniów w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- ułatwi odbiór prowadzonych zajęć dydaktycznych,
- umożliwi lepsze opanowanie wymaganych treści nauczania poprzez wizualizację zadań zbliżonych do tych, które wykonywane są na stanowisku pracy,
- umożliwi efektywniejsze przygotowanie się do wykonywania wyuczonego zawodu,
- wyrówna dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych w porównaniu z osobami słyszącymi, w zakresie poznania zewnętrznego świata, przygotowania do życia społecznego i wykonywania zawodów;
b) rodziców:
- efektywniejsze przygotowanie ich dzieci do sprostania wymaganiom i konkurencji na rynku pracy ze słyszącymi w dorosłym życiu;
c) nauczycieli:
- unowocześni proces nauczania uczniów niesłyszących i niedosłyszących kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych i kucharz,
- ułatwi odbiór niesłyszącym i niedosłyszącym prowadzonych zajęć dydaktycznych poprzez wykorzystanie w trakcie zajęć wszystkich dostępnych materiałów edukacyjnych tj: aplikacji komputerowych, filmów, skanowanych zdjęć, map, schematów, tabel oraz wszelkich innych dokumentów,
- podniesie atrakcyjność, jakość i efektywność procesu nauczania.