Menu główne:
Komunikaty
Ramowy kalendarz zdającego egzamin maturalny 2011
Lista tematów z języka polskiego do części ustnej egzaminu maturalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Lublińcu 2011r.
Literatura
1. Literackie rodzeństwa. Przedstaw różne wizerunki i ukaż ich związek z ideą utworu.
2. Jak młodość kształtuje losy i postawy bohaterów literackich? Omów problem na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
3. Sposoby mówienia o miłości. Przedstaw i porównaj różne koncepcje ukazywania miłości w wybranych utworach.
4. Rola przyjaźni w życiu człowieka. Przedstaw temat na podstawie utworów literackich z różnych epok.
5. Młodzi zbuntowani. Omów motyw w utworach literatury polskiej.
6. Sposoby kreowania postaci dziecięcych. Omów problem na przykładzie wybranych bohaterów literackich.
7. Motyw wędrówki w literaturze. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w wybranych tekstach.
8. Obraz Polski i Polaków w rodzimej literaturze. Na podstawie wybranych utworów różnych epok dokonaj analizy problemu.
9. Portret matki w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
10. Dylematy moralne człowieka wchodzącego w dorosłe życie. Omów zagadnienia na przykładach z literatury polskiej i obcej.
11. Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Omów problem w oparciu o wybrane postacie literackie.
12. Wielkie sceny nieszczęśliwej miłości w literaturze.
13. Motywy biblijne w literaturze polskiej i powszechnej. Omów na przykładzie wybranych utworów.
14. Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga- Grudzińskiego. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
15. Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
16. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystane w nich środki wyrazu.
17. Modele świętości w kulturze europejskiej. Przedstaw konkretne przykłady tekstów kultury.
18. Człowiek uwikłany w historię swoich czasów. Omów na podstawie wybranej literatury.
19. Wpływ wojny na psychikę człowieka. Ukaż problem na wybranych przykładach literatury pięknej i literatury faktu.
20. Walka dobra ze złem. Porównaj wybrane literackie obrazy różnych epok.
21. Romantyzm - czas buntowników. Scharakteryzuj sylwetki bohaterów zbuntowanych, określ przyczyny i formy ich buntu.
22. Różne oblicza władcy w literaturze. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
23. Samotność z wyboru i samotność z konieczności. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w utworach literackich z różnych epok.
24. Obraz kobiety w literaturze. Na podstawie analizy wybranych dzieł literackich scharakteryzuj wizerunki kobiet w nich zawarte.
25. Cele podróży romantycznych bohaterów. Przedstaw problem odwołując się do wybranych utworów.
26. " Nie ma zbrodni bez kary". Przeanalizuj różne sposoby funkcjonowania motywu zbrodni i kary w wybranych utworach literackich.
27. Obraz człowieka cierpiącego. Scharakteryzuj postawę człowieka cierpiącego na przykładach bohaterów wybranych dzieł literackich.
28. Bohaterowie literaccy wobec miłości. Określ i porównaj rolę tego uczucia w życiu postaci z kręgu biblijnego i mitologicznego.
Związek literatury z innymi dziedzinami sztuki.
1. Stanisław Wyspiański jako pisarz, malarz i teoretyk teatru. Omów temat w oparciu o dostępne źródła.
2. Obraz śmierci w literaturze i innych dziełach sztuki. Omów motyw na wybranych przykładach.
3. Funkcja symbolu w literaturze i sztukach pozasłownych. Rozwiąż problem w oparciu o wybrane przykłady.
4. Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Przedstaw na wybranych przykładach.
5. Motyw powstania styczniowego w literaturze i malarstwie ( H. Sienkiewicz, A. Grottger ). Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
6. Symbol tańca. Omów, analizując wybrane dzieła literackie, filmowe lub teatralne.
7. Przyroda - jej widzenie oczami literata, malarza i muzyka.
8. Obraz wsi polskiej. Pokaż różnorodność ujęcia tego motywu literackiego, dokonując analizy wybranych utworów literackich i innych dzieł sztuki.
Język
1. wpływ języków obcych na język polski i ich uwarunkowania historyczne. Odwołaj się do przykładów dawnych i współczesnych.
2. Jak w języku polskim tworzy się nowe słowo? Omów różne sposoby wzbogacania zasobu leksykalnego polszczyzny z uwzględnieniem sposobów tworzenia nowych znaków w polskim języku miganym.
3. Dlaczego odczytywanie mowy z ust jest możliwe? Omów problem od strony teoretycznej i praktycznej. Odwołaj się do własnych doświadczeń.
INFORMACJA DLA MATURZYSTÓW
Drodzy Uczniowie!
Termin składania deklaracji wstępnych i wniosków o dostosowanie warunków egzaminacyjnych na maturze w roku 2011 upływa z dniem 30 września 2010 r. Deklarację i wniosek można pobrać na stronie CKE
Deklaracje:
Załącznik 1a. Deklaracja absolwenta przystępującego do egzaminu maturalnego w 2011 r. po raz pierwszy
Załącznik 1b. Deklaracja absolwenta, który przystąpił po raz pierwszy do egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2009/2010
Załącznik 1c. Deklaracja absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2006-2009 i nie uzyskał świadectwa dojrzałości, oraz dla absolwenta, który przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy w latach 2005-2009, uzyskał świadectwo dojrzałości i chce podwyższyć wyniki egzaminów lub zdać egzamin z przedmiotów dodatkowych
Załącznik 14. Wniosek o zdawanie egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych absolwenta