szkoły ponadgimnazjalne


Idź do treści

Matury 2010

Komunikaty

Świadectwa dojrzałości będzie można odebrać za okazaniem dowodu tożsamości (absolwenci i ich rodzice) lub upoważnienia (inne osoby) w dniu 30 czerwca od godz.12:00 w sekretariacie szkoły.

Harmonogram egzaminu maturalnego

Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego odbędzie się 11 maja 2010 r. w godzinach od 8:15 do 9:40

1. 8:15- 8:55
2. 9:00- 9:40
Ogłoszenie wyników o godzinie 10:00

TERMINARZ MATURZYSTY 2010

  • 30 września 2009 Złożenie deklaracji wstępnej
  • 03 listopada 2009 Próbny egzamin maturalny z matematyki
  • 03 listopada 2009 Próbny egzamin maturalny ze wszystkich przedmiotów
  • do 07 lutego 2010 Złożenie deklaracji ostatecznej (ostatnia możliwość dokonania zmian w deklaracji dotyczących wyboru przedmiotów i poziomu egzaminu oraz tematu do części ustnej egzaminu z języka polskiego)
  • 07 lutego 2010 Ostateczny termin złożenia wniosku o dostosowanie warunków i formy egzaminu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych wraz z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej/odpowiedniej poradni specjalistycznej
  • 07 kwietnia 2010 Przekazanie bibliografii wykorzystywanej do opracowania tematu na egzamin ustny z języka polskiego
  • 27 kwietnia 2010 Przekazanie planu prezentacji do części ustnej egzaminu z języka polskiego
  • 04-28 maja 2010 Część ustna egzaminu maturalnego
  • 04-22 maja 2010 Część pisemna egzaminu maturalnego
  • 07-19 czerwca Termin dodatkowy części pisemnej
  • 23 sierpnia 2010 Termin poprawkowy części pisemnej egzaminu maturalnego
  • 19-25 sierpnia Termin poprawkowy części ustnej egzaminu maturalnego


następny slajd -> kliknij prezentację

Materiały i przybory pomocnicze
dla zdających część pisemną egzaminu maturalnego
w 2010 roku


Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający w części pisemnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów w 2010 r.

Na podstawie § 95 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz ?przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562, z późn. zm.) oraz § 106 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (DzU nr 65, poz. 400, z późn. zm.) ogłaszam wykaz materiałów i przyborów pomocniczych, z których mogą korzystać zdający w części pisemnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów w 2010 r.

1. Każdy zdający powinien mieć na egzaminie następujące przybory pomocnicze:

Przybory pomocnicze Przedmiot
długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem),
przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi)
wszystkie przedmioty
linijka matematyka, geografia
cyrkiel matematyka
odtwarzacz płyt CD z kompletem zapasowych baterii i
słuchawkami
historia muzyki

2. Każdy zdający może ponadto korzystać podczas egzaminu z następujących materiałów i przyborów pomocniczych, stanowiących wyposażenie konieczne każdej sali egzaminacyjnej:

Materiały i przybory pomocnicze -
wyposażenie konieczne sali egzaminacyjnej
Przedmiot
słownik ortograficzny, słownik poprawnej polszczyzny -
nie mniej niż 1 na 25 osób
język polski
słownik językowy (jedno- lub dwujęzyczny) - nie mniej
niż 1 na 25 osób
język białoruski
słownik językowy (jedno- lub dwujęzyczny) - nie mniej
niż 1 na 25 osób
język litewski
słownik językowy (jedno- lub dwujęzyczny) - nie mniej
niż 1 na 25 osób
język ukraiński
słownik ortograficzny, słownik poprawnej polszczyzny,
słownik języka kaszubskiego - nie mniej niż 1 na 25 osób
język kaszubski
słownik łacińsko-polski - dla każdego zdającego, mały
atlas historyczny - nie mniej niż 1 na 25 osób
język łaciński i kultura antyczna
karta wybranych tablic chemicznych - dla każdego
zdającego
chemia
karta wybranych wzorów i stałych fizycznych - dla
każdego zdającego
fizyka i astronomia
wybrane wzory matematyczne - dla każdego zdającego matematyka
słownik języka polskiego, słownik wyrazów obcych,
słownik wyrazów bliskoznacznych - nie mniej niż 1 na 25
osób
egzamin maturalny dla osób niesłyszących
słuchawki (jeśli wymaga ich ustalone dla danego
zdającego dostosowanie warunków przeprowadzania
egzaminu)
egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego
dla osób słabo słyszących
sprzęt i oprogramowanie specjalistyczne (odpowiednie
do ustalonego dla danego zdającego dostosowania
warunków
egzamin maturalny dla osób niewidomych i słabo
widzących

3. Każdy zdający może ponadto korzystać podczas egzaminu z następujących przyborów ?pomocniczych:

Przybory będące fakultatywnym wyposażeniem
zdającego
Przedmiot
linijka biologia, chemia, fizyka i astronomia
kalkulator prosty* chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka,
matematyka
lupa geografia, historia

* Kalkulator prosty - jest to kalkulator, który umożliwia wykonanie tylko dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, ewentualnie obliczanie procentów lub pierwiastków kwadratowych z liczb.

Deklaracja przystąpienia do egzaminu maturalnego

Do pobrania są następujące deklaracje przystąpienia do egzaminu maturalnego:

  • Dla osób przystępujących do egzaminu po raz pierwszy w roku szkolnym 2009/2010 (załącznik 1a)- pobierz
  • Dla osób, które nie zdały egzaminu lub podwyższają wynik lub zdają przedmioty dodatkowe w roku szkolnym 2009/2010 (załącznik 1b) - pobierz

Lista tematów z języka polskiego do części ustnej egzaminu maturalnego
w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Lublińcu- Technikum Specjalne Nr 4 dla Niesłyszących Słabosłyszących 2010 r.


Literatura
1. Literackie rodzeństwa. Przedstaw różne wizerunki i ukaż ich związek z ideą utworu.
2. Jak młodość kształtuje losy i postawy bohaterów literackich? Omów problem na wybranych przykładach z literatury polskiej i obcej.
3. Sposoby mówienia o miłości. Przedstaw i porównaj różne koncepcje ukazywania miłości w wybranych utworach.
4. Rola przyjaźni w życiu człowieka. Przedstaw temat na podstawie utworów literackich z różnych epok.
5. Młodzi zbuntowani. Omów motyw w utworach literatury polskiej.
6. Sposoby kreowania postaci dziecięcych. Omów problem na przykładzie wybranych bohaterów literackich.
7. Motyw wędrówki w literaturze. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w wybranych tekstach..
8. Obraz Polski i Polaków w rodzimej literaturze. Na podstawie wybranych utworów różnych epok dokonaj analizy problemu.
9. Portret matki w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
10. Dylematy moralne człowieka wchodzącego w dorosłe życie. Omów zagadnienia na przykładach z literatury polskiej i obcej.
11. Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Omów problem w oparciu o wybrane postacie literackie.
12. Wielkie sceny nieszczęśliwej miłości w literaturze.
13. Motywy biblijne w literaturze polskiej i powszechnej. Omów na przykładzie wybranych utworów.
14. Dekalog bohaterów Gustawa Herling- Grudzińskiego. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
15. Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
16. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystane w nich środki wyrazu.
17. Modele świętości w kulturze europejskiej. Przedstaw konkretne przykłady tekstów kultury.
18. Człowiek uwikłany w historię swoich czasów. Omów na podstawie wybranej literatury.
19. Wpływ wojny na psychikę człowieka. Ukaż problem na wybranych przykładach literatury pięknej i literatury faktu.
20. Walka dobra ze złem. Porównaj wybrane literackie obrazy różnych epok.
21. Romantyzm- czas buntowników. Scharakteryzuj sylwetki bohaterów zbuntowanych, określ przyczyny i formy ich buntu.
22. Różne oblicza władcy w literaturze. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
23. Samotność z wyboru i samotność z konieczności. Przedstaw funkcjonowanie tego motywu w utworach literackich różnych epok.
24. Obraz kobiety w literaturze. Na podstawie analizy wybranych dzieł literackich scharakteryzuj wizerunki kobiet w nich zawarte.
25. Cele podróży romantycznych bohaterów. Przedstaw problem odwołując się do wybranych utworów.
26. „Nie ma zbrodni bez kary”. Przeanalizuj różne sposoby funkcjonowania motywu zbrodni i kary w wybranych utworach literackich.
27. Obraz człowieka cierpiącego. Scharakteryzuj postawę człowieka cierpiącego na przykładach bohaterów wybranych dzieł literackich.
28. Bohaterowie literaccy wobec miłości. Określ i porównaj rolę tego uczucia w życiu postaci z kręgu biblijnego i mitologicznego.

Związek literatury z innymi dziedzinami sztuki.
1. Stanisław Wyspiański jako pisarz, malarz i teoretyk teatru. Omów temat w oparciu o dostępne źródła.
2. Obraz śmierci w literaturze i innych dziełach sztuki. Omów motyw na wybranych przykładach.
3.Funkcja symbolu w literaturze i sztukach pozasłownych. Rozwiąż problem w oparciu o wybrane przykłady.
4. Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Przedstaw na wybranych przykładach.
5. Motyw powstania styczniowego w literaturze i malarstwie (H. Sienkiewicz, A. Grottger). Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł.
6. Symbol tańca. Omów, analizując wybrane dzieła literackie, filmowe lub teatralne.
7. Przyroda- jej widzenie oczami literata, malarza i muzyka.
8. Obraz wsi polskiej. Pokaż różnorodność ujęcia tego motywu literackiego, dokonując analizy wybranych utworów literackich i innych dzieł sztuki.

Język
1. Wpływ języków obcych na język polski i ich uwarunkowania historyczne. Odwołaj się do przykładów dawnych i współczesnych.
2 .Jak w języku polskim tworzy się nowe słowo? Omów różne sposoby wzbogacania zasobu leksykalnego polszczyzny z uwzględnieniem sposobów tworzenia nowych znaków w polskim języku miganym.
3. Dlaczego odczytywanie mowy z ust jest możliwe? Omów problem od strony teoretycznej i praktycznej. Odwołaj się do własnych doświadczeń.
4. Frazeologizmy wybranych ksiąg Biblii. Dokonaj analizy i określ ich funkcje w języku potocznym.
5. Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.

HOME | O szkole | Dokumentacja | Nauka zawodu | Komunikaty | Galeria | Ciekawe linki | Mapa witryny


Rok Szkolny 2011-2012 | nieslyszacy@gmail.com

Powrót do treści | Wróć do menu głównego